Abstract | Javne službe su složen koncept koji uključuje niz različitih djelatnosti, različite subjekte koji te djelatnosti provode, te razne oblike organizacije i izvedbe tih usluga. Kod javne službe važan je pojam općeg interesa, odnosno zadovoljavanje općih potreba koje društvena zajednica utvrđuje zakonom zbog važnosti određene djelatnosti za zajednicu. Obrazovanje kao javna služba u Republici Hrvatskoj ima temeljnu ulogu u oblikovanju društva i osiguravanju jednakih prilika za sve građane. Sustav obrazovanja u Republici Hrvatskoj organiziran je na nekoliko razina, uključujući predškolski odgoj i obrazovanje, osnovno i srednje obrazovanje i visoko obrazovanje. Ustavom Republike Hrvatske zajamčeno je svakom pravo na obrazovanje i to pod jednakim uvjetima i u skladu s njegovim sposobnostima. Sustav obrazovanja u Saveznoj Republici Njemačkoj obuhvaća pet razina: primarnu, sekundarnu I, sekundarnu II, tercijarnu i kvartarnu razinu. U Njemačkoj se rani i predškolski odgoj i obrazovanje pruža djeci od 0 do 6 godina, a srednjoškolsko obrazovanje obuhvaća dvije razine: sekundarnu I i sekundarnu II. Nakon uvođenja Bolonjskog procesa, visoko obrazovanje u Njemačkoj prilagodilo se sustavu dvostupanjskih studija koji omogućuje veću mobilnost i transparentnost kvalifikacija u europskom obrazovnom prostoru. Obrazovanje odraslih u Njemačkoj je kao i u Hrvatskoj važan dio sustava obrazovanja te je usmjereno na cjeloživotno učenje. Glavna svrha obrazovanja odraslih je unaprijediti vještine zaposlenih i nezaposlenih te podupirati prilagodbu promjenama na tržištu rada. Obrazovanje odraslih obuhvaća širok spektar programa, uključujući jezike, informatiku, umjetnost i profesionalne vještine, te se provodi u narodnim učilištima, strukovnim školama i specijaliziranim institutima. |
Abstract (english) | Public services are a complex concept that includes a range of different activities, various entities that perform these activities, and various forms of organization and delivery of these services. In the context of public services, the concept of public interest is crucial, which involves meeting general needs determined by the community through laws due to the importance of certain activities for society. Education as a public service in the Republic of Croatia plays a fundamental role in shaping society and ensuring equal opportunities for all citizens. The education system in the Republic of Croatia is organized into several levels, including preschool education, primary and secondary education, and higher education. The Constitution of the Republic of Croatia guarantees the right to education to everyone under equal conditions and according to their abilities. The education system in the Federal Republic of Germany comprises five levels: primary, secondary I, secondary II, tertiary, and quaternary levels. In Germany, early childhood and preschool education is provided to children from 0 to 6 years old, and secondary education includes two levels: secondary I and secondary II. After the introduction of the Bologna Process, higher education in Germany adapted to a two-tier study system, which allows for greater mobility and transparency of qualifications within the European educational space. Adult education in Germany, as in Croatia, is an important part of the education system and is focused on lifelong learning. The main purpose of adult education is to improve the skills of employed and unemployed individuals and to support adaptation to changes in the labor market. Adult education covers a wide range of programs, including languages, IT, arts, and professional skills, and is conducted in community colleges, vocational schools, and specialized institutes. |