Abstract | Zbog različitih globalizacijskih procesa, tijekom 19. i 20. stoljeća javila se potreba za provođenjem kvalitativnih istraživanja koja detaljno analiziraju, čovjekovo funkcioniranje. Jedna je od njihovih metoda upravo fokus grupa kao polustrukturirana homogena skupina vođena moderatorom i sastavljena od šest do dvanaest osoba koje raspravljaju o zadanoj problematici kako bi se razumjela cjelokupna tema. U suvremenom se smislu navedena istraživačka metoda koristi u gospodarskim i politološkim analizama, a u socijalnom se radu usmjerava prema istraživanju poteškoća s kojima se pojedinac suočava poput siromaštva, prostitucije, bolesti, smrti, ovisnosti i nasilja (Rimac i Ogresta, 2012). S obzirom na to, tijekom provođenja fokus grupe u socijalnom radu potrebno je da moderator zadrži svoju znanstvenu profesionalnost i istraživačku etiku, iako je to često izazovno. Posebno osjetljivu istraživačku skupinu predstavljaju upravo djeca koja tek grade vlastite stavove, mišljenja i uvjerenja, iako su glavne prednosti rada s njima njihova iskrenost i neposrednost pri davanju odgovora. S adolescentima je pak drugačije provoditi fokus grupu utoliko što su nerijetko izloženi pritisku vršnjaka, traženju vlastita identiteta te manjku koncentracije i povjerenja u sustav, dok se s odraslim ljudima uglavnom radi na njihovim poteškoćama vezanim uz traume iz djetinjstva i posljedični nepogodni način života. Cilj je rada kroz karakteristike, povijesni razvoj i načine primjene fokus grupe prikazati njezine uloge te važnost i značaj njezina provođenja upravo u socijalnom radu. Budući da je riječ o široko primjenjivoj istraživačkoj metodi, pretpostavlja se da ista daje iznimne rezultate i u okviru socijalnog rada s obzirom na to da je riječ o organiziranom i pojednostavljenom radu s različitim društvenim skupinama, počevši od djece koja su pritom najosjetljivija, preko adolescenata koji tek kreću oblikovati i mijenjati svoje stavove o svijetu u kojemu žive, pa sve do odraslih ljudi koji su na bilo koji način ugroženi te su im tako potrebne razne usluge socijalnog rada. |
Abstract (english) | Due to various globalization processes, during the 19th and 20th centuries, there was a need to conduct qualitative research that analyzes human functioning in detail. One of their methods is precisely the focus group as a semi-structured homogeneous group led by a moderator and composed of six to twelve people who discuss a given issue in order to understand the entire topic. In the modern sense, the aforementioned research method is used in economic and political analysis, and in social work it is directed towards researching the difficulties that an individual faces, such as poverty, prostitution, disease, death, addiction and violence (Rimac i Ogresta, 2012). In view of this, during the conduct of a focus group in social work, it is necessary for the moderator to maintain his scientific professionalism and research ethics, although this is often challenging. A particularly sensitive research group is represented by children who are just forming their own attitudes, opinions and beliefs, although the main advantages of working with them are their honesty and immediacy when giving answers. It is different to conduct a focus group with adolescents, since they are often exposed to peer pressure, the search for their own identity, and a lack of concentration and trust in the system, while with adults, we mainly work on their difficulties related to childhood traumas and the resulting unsuitable lifestyle. The aim of the work is to show the focus group's roles, as well as the importance and significance of its implementation in social work, through the characteristics, historical development and methods of application. Since it is a widely applicable research method, it is assumed that it gives exceptional results also in the context of social work, given that it is about organized and simplified work with different social groups, starting with children who are the most sensitive, through adolescents who have just they begin to shape and change their attitudes about the world in which they live, all the way to adults who are endangered in any way and therefore need various social work services. |