Abstract | Cilj ovog preglednog završnog rada je objedinjavanje znanja o rizičnim i zaštitnim čimbenicima te komponentama učinkovitih programa, a koje je vrijedno uključiti u preventivne programe vršnjačkog nasilja. Radi boljeg razumijevanja važnosti prevencije vršnjačkog nasilja i planiranja iste, postavljen je i dodatan, specifičan cilj, a to je prikazati trend kretanja pojavnosti vršnjačkog nasilja u Hrvatskoj. Vršnjačko nasilje odnosi se na namjerno nanošenje ozljeda koje se uzastopno ponavlja, a može biti vođeno grupom ili pojedincem (O'Regan, 2008) te ostavlja trajne posljedice u životima djece i mladih. Završni rad prikazuje kako u Hrvatskoj postoji blag porast prijava vršnjačkog nasilja, a koje se sve češće manifestira kao elektroničko nasilje. Kako bi se suzbila pojavnost vršnjačkog nasilja važno je poticati razvoj zdravih zajednica čiji članovi imaju jednake mogućnosti pozitivnog ishoda (Bašić i sur., 2008). Razvoj zdrave zajednice pretpostavlja jačanje čimbenika čija je svrha povećati mogućnost pozitivnog ishoda (Kranželić Tavra, 2002) odnosno smanjiti pojavnost poremećaja. Radom je utvrđeno kako su važni rizični čimbenici vršnjačkog nasilja: pripadnost manjinskoj skupini, narušeno zdravstveno stanje, odrastanje u jednoroditeljskoj obitelji, život u ustanovi socijalne skrbi dob i to konkretno viši razredi osnovne škole, nedostatan nadzor roditelja, nedosljednost u odgoju, izostanak topline i odgovornosti roditelja, autoritaran roditeljski stil, sukobi unutar obitelji, grubo discipliniranje djece, depresivnost, agresija i alkoholizam roditelja, izostanak programa zaštite na digitalnim uređajima koje dijete koristi, negativan stav djeteta prema školi i nastavnicima, neprihvaćanje učenika unutar školskog okruženja, osjećaj nesigurnosti unutar škole i nedostatak socijalnih vještina, nedostatak discipline unutar razreda, neadekvatna interakcija učenika i učitelja, neadekvatan stil vođenja učitelja, nedosljedne reakcije djelatnika odgojno-obrazovnih ustanova na neprimjerena ponašanja učenika, druženje s djecom koja su sklona vršnjačkom nasilju, izloženost nasilnom medijskom sadržaju. Kako bi se preventiralo vršnjačko nasilje važno je preventivne intervencije permanentno implementirati u različite javne sustave (primjerice obrazovni sustav, sustav socijalne skrbi) te jačati kompetencije i pozitivne aspekte mentalnog zdravlja djece i mladih unutar zajednice. |
Abstract (english) | The aim of this review final paper is to combine knowledge about risk and protective factors and components of effective programs, which are worth including in preventive programs of peer violence. In addition, to better understand the importance and planning of peer violence prevention, the trend of peer violence in Croatia has been set as a specific goal. Peer violence means intentionally inflicting repeated injuries that may be led by a group or individual (O'Regan, 2008) and causes lasting consequences in the lives of children and young people. The final paper shows a slight increase of peer violence in Croatia through reports, which is increasingly manifesting itself as electronic violence. To suppress the incidence of peer violence, it is important to encourage healthy communities whose members have equal opportunities for a positive outcome (Bašić et al., 2008). The development of a healthy community requires the strengthening of factors whose purpose is to increase the possibility of a positive outcome (Kranželić Tavra, 2002) respectively reducing the incidence of the disorder. Risk factors of peer violence are belonging to a minority group, impaired health, growing up in a single-parent family, social welfare accommodation, age (upper grades of primary school), insufficient parental supervision and inconsistency, lack of parental responsibility, authoritarian parenting style, conflicts within the family, inappropriate disciplining within family, depression, aggression and alcoholism of parents, lack of security programs on digital devices that child uses, negative students attitude towards school and teachers, rejection of other students within the school environment, insecurity and lack of social skills, lack of discipline within the classroom, inadequate interaction between students and teachers, inadequate teachers leadership style, inconsistent school reactions to inappropriate student behavior, socializing with other children prone to peer violence, exposure to violent media content . In order to prevent peer violence, it is important to permanently implement preventive interventions in various public systems (e.g. education system, social welfare system) and to strengthen competencies and positive aspects of mental health of children and youth within the community. |